Powered by Smartsupp

تاثیر قالی و قالیچه های بافته شده دستی در دکوراسیون داخلی

تاثیر قالی و قالیچه های بافته شده دستی در دکوراسیون داخلی

 قالی و قالیچه دست باف ایرانی زیبایی بی نظیر و بی بدیلی دارد و به دلیل منحصر بفرد بودن طرح و نقش، از محبوبیت بالایی در بین کشورهای سراسر دنیا برخوردار می باشد.

این قالی و قالیچه های دست باف یکی از عناصر دکوراتیو مهم و ضروری اند که در اکثر خانه های ایرانی کاربرد دارد. قالیچه دستباف نمونه ای از بهترین و گران قیمت ترین انواع فرش هایی است که می توان به این منظور بکار برد.

ویژگی های  قالی و قالیچه  دستباف

متریالی که برای بافت قالیچه  دستباف مورد استفاده قرار می گیرند کاملاً طبیعی بوده و هیچ نوع الیاف مصنوعی در آن ها استفاده نشده است. قالیچه دستباف به دلیل تنوع طرح و رنگ باعث آرامش روحی می شود و به زیبایی دکوراسیون خانه شما می افزاید.

در گذشته از الیافی با رنگ های متنوع در بافت فرش ها و قالیچه ها استفاده می شد. اما امروزه استفاده از رنگ های خنثی مانند خاکستری و بژ که جزء رنگ های کلاسیک محسوب می شوند نیز در بافت آنها  رواج پیداکرده است. رنگ های روشن مانند سفید و کرمی نیز طرفداران بسیاری را در این فرش ها به خود جذب می کند.

استفاده از الگوهای هندسی و طرح های زیبا در قالیچه های دستباف باعث زیبایی هر چه تمام آنها می شود. قالیچه های دستباف را می توان در هر فضایی از خانه پهن نمود؛ از جمله راهرو، اتاق نشیمن، اتاق خواب و آشپزخانه.

این قالیچه ها با هر نوع دکوراسیون داخلی هماهنگ می شوند. زیرا ترکیب رنگ های به کاررفته در آن ها الهامی از طبیعت است و باعث می شود دکوراسیونی گرم و صمیمی در خانه ایجاد شود.

ارزش هنری و قیمت آن ها نسبت به فرش و قالیچه هایی که با ماشین بافته می شوند بالاتر است. پرزهای آنها انعطاف پذیر و درخشان هستند و تمیز کردن آن ها آسان است.

ضمن اینکه در اثر نور، شست و شو و استفاده مداوم زیبایی خود را از دست نمی دهد و روز به روز ارزش هنری و ماندگاری آن افزایش می یابد.

با توجه به این که مواد اولیه آنها پشم، پنبه و ابریشم است، هیچ نوع الکتریسیته ای در اثر راه رفتن بر روی آن ها ایجاد نمی شود.

 

قالیچه های دستباف ایرانی در دکوراسیون مدرن

از ویژگی های بارز این قالیچه ها این است که حتی با دکوراسیون خانه های مدرن و امروزی نیز مطابقت پیدا می کند. اگر این فرش را برای دکوراسیون خانه مدرنی می خواهید که دارای تم رنگی روشن است و بافت های کمی دارد، بهتر است از یک فرش دستباف با رنگ های تیره غالب که دارای طرح های کم اما بزرگی می باشد، استفاده نمایید.

عکس این موضوع نیز می تواند ایده دیگر باشد. در صورتی که دارای خانه ای کوچک می باشید که نور کمی در فضا وجود دارد و از رنگ های تیره استفاده شده است، بهتر است به سراغ قالیچه های با طرح و نقش های ساده تر و رنگ های روشن باشید.

قالیچه  دستباف ایرانی در دکوراسیون کلاسیک

سبک کلاسیک به آن دسته از سبک هایی می گویند که جزئیات زیادی را می طلبد تا به اصل خود نزدیک تر شود. پس چنانچه از سبک کلاسیک در دکوراسیون داخلی خانه خود استفاده کرده اید، قالیچه های دست بافت با طرح و نقش های زیاد و پرکار می تواند بهترین گزینه برای انتخاب شما باشد.

البته این نکته که قالیچه در دکوراسیون کلاسیک باید دارای جزئیات زیادی باشد به یکسری اصول نیز بستگی دارد. به طور مثال رنگ قالیچه  در دکوراسیون کلاسیک نباید لاکی و طیف های دیگر این رنگ باشد.

همچنین مساحت فضا نیز باید در نظرگرفته شود. هر چه فضای شما کوچک تر باشد، طرح و نقش های فرش باید بزرگ تر باشد. دقت کنید طرح های ریز برای فضاهای کوچک مناسب نیستند.

فرش دستباف ایرانی در دکوراسیون سنتی

اکثر قالیچه ای دستباف قدیمی و آنتیک برای دکوراسیون داخلی خانه هایی به سبک روستیک و سنتی مناسب می باشد. قالیچه های دستباف سنتی دارای نقش و نگارهای قدیمی و بااصالت می باشند.

بهتر است از آنها  در دکوراسیون خانه های مدرن و کلاسیک استفاده نکنید. زیرا نوعی بی نظمی در فضا را بوجود می آورند.

در صورت استفاده از این قالیچه های قدیمی در دکوراسیون سنتی خانه خود، از پشتی های سنتی و نشیمن های قدیمی و همچنین المان ها و صنایع دستی نیز می توانید برای تطبیق بیشتر فضا استفاده نمایید.

کلام پایانی

 چند نکته تکمیلی که خیلی کاربردی است و همیشه باید قبل از انتخاب قالی و قالیچه با توجه به محیطی که برای آن مناسب باشد مد نظر داشته باشید به صورت مختصر در ادامه امده است:

  • امروزه انتخاب قالی نیز مانند انتخاب دیگر لوازم تابع رعایت قوانین سبک دکوراسیون بکار رفته در محیط است. بنابراین پیش از خرید قالی وقالیچه به انتخاب نقشه ای مناسب با سبک دکوراسیون فضای خانه یا محیط کاری تان بینیدیشد برای بهتر شدن فضا و ایجاد هماهنگی باید به چند نکته توجه کنید:
  • قالی اتاق نهار خوری باید به اندازه ای باشد که عرض ان حداقل شصت تا هفتاد سانتی متر از عرض میز نهار خوری بیشتر باشد تا پایه ها صندلی کاملا روی قالی قرار بگیرند.
  • برای پوشش جلوی کاناپه و مبل از یک جفت قالی مشابه استفاده نکنید بلکه از قالی های تک استفاده کنید برای فرش کردن اتاق خواب باید به جای استفاده یک تخته قالی بزرگ از چند تخته قالیچه کوچک و پاتختی با رنگ های روشن استفاده کنید.
  • طرحهای عشایری هماهنگی کامل با مبلهای مدرن دارد فقط برای مبلمان استیل از قالیهای اسلیمی گلدار استفاده کنید نوع طراحی منازل اپارتمانی همخوانی کامل با قالیهای هندسی و شاخه شکسته عشایری ، گبه و گلیم دارد
  • قالیهای ترنج دار اعم از طرح شکسته برای سالنهای پذیرایی که ترنج انها کاملا در معرض دید قرار داشته باشد یا سالنهایی که در وسط ان لوستری اویزان باشد کاملا مناسب و زیباست و این نوع قالیها باید اصولا در مرکز محل مورد نظرپهن گردد برای مناطقی که رطوبت نسبی بالاست از قالی و قالیچه های ابریشمی استفاده کنید برای مناطق سردسیر گبه های درشت بافت یا قالی های مناطق هریس اهر آذر شهر را تهیه کنید برای مکان پررفت و امد از قالی هایی بارنگ بندی روشن استفاده نکنید.

 

نظر خود را بنویسید

دیدگاه