Powered by Smartsupp

راهنمای کامل برای نگهداری و شستشوی صحیح فرش ایرانی

راهنمای کامل برای نگهداری و شستشوی صحیح فرش ایرانی

فرش‌های دستبافت ایرانی که به دلیل زیبایی و کیفیت شگفت‌انگیزشان شناخته می‌شوند، مدت‌هاست که مورد احترام کارشناسان آثار باستانی و علاقه‌مندان بوده است. اما واقعاً چه چیزی این فرش‌ها را از همتایان خود متمایز می‌کند؟ خیلی چیزها! تاریخچه مختصری که به بیش از 2500 سال قبل برمی‌گردد از جملۀ آن‌هاست. داستان این فرش‌ها را می‌توان به پادشاهی باستانی ایران که امروزه به نام ایران می شناسند، جستجو کرد. به گفته انجمن اتاق ایران، سازمانی غیرانتفاعی  که هدفش ترویج فرهنگ و تاریخ ایران است، کوروش کبیر احتمالاً پس از فتح بابل در سال 539 قبل از میلاد، هنر فرش‌سازی را در ایران معرفی کرد. بیش از 2500 سال است که این قالی‌ها – و مردمی که آن‌ها را می‌سازند – سرمایه‌ای ارزشمند برای فرهنگ و جامعه ایران بوده‌اند.

فرش‌های ایرانی اغلب به عنوان باکیفیت‌ترین  فرش‌ها درجهان شناخته می‌شوند. فرایندی که در ساخت و تولید آن‌ها انجام می‌شود خاص و نمونه است. یکی دیگر از وجه تمایز این فرش‌ها این است که اغلب طرح‌های پیچیده‌تری دارند.

 فرش‌ها در ایران نه تنها برای پوشاندن زمین که آثار هنری هستند.

این فرش‌ها که به رنگ‌های غنی و طرح‌های جالب خود شهرت دارند، به جای مواد مصنوعی، با پشم، ابریشم و اغلب رنگ‌های گیاهی کاملاً طبیعی ساخته می‌شوند. به همین دلیل است که زیبایی آن‌ها و تأثیری که بر خانه شما خواهند گذاشت، قابل انکار نیست.

فرش‌های ایرانی دست‌باف هستند، به این معنی که هر رشته پشم یا ابریشم با دست روی پایه فرش نقش می‌گیرد. تکمیل این فرآیند پرزحمت ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد که دلیل گرانی این محصول هستند.

چطور می‌توان فرش‌های ایرانی را تمیز کرد؟

جاروبرقی بهترین کاری است که می توانید به صورت دوره‌ای در خانه برای نگهداری از فرش ایرانی خود انجام دهید. با این حال شما هنوز هم باید هر از چندگاهی آن را به طور عمیق‌تری تمیز کنید تا خاک به دام افتاده در تار و پود آن کاملاً از بین برود. البته گرد و خاک باعث پوسیدگی و از بین رفتن فرش شما نمی‌شود.

نکتۀ حائز اهمیت آن است که بهتر است این فرش‌ها را با دست شسته و سپس آب اضافی آن را خارج شود تا باعث پوسیدگی نشود.

 

آیا می‌توانیم فرش ایرانی را خودمان بشوییم؟

با کمی آمادگی و آگاهی، هر کسی می‌تواند فرش خود را کاملاً تمیز کند. از تمیز کردن لکه‌ها گرفته تا شستن فرش با ماشین یا دست - آنقدرها هم که به نظر می‌رسد سخت نیست.

هرچند که به دلیل ظرافت تار و پود فرش‌های ایرانی توصیه می‌کنیم تا شستن آن‌ها را به دست متخصصین خبره و ماهری بسپارید که سالیان طولانی در این حرفه مشغول بوده‌اند، اما می‌توان با دقت و وسواس فراوان در خانه نیز این فرش‌ها را شست.

با راهنمایی های مفید ما در مورد نحوه تمیز کردن فرش خودتان، در کمترین زمان آن را فرشی زیبا و نرم خواهید داشت.

اولین راه شستشوی فرش‌های ایرانی آن است که از مواد شیمیایی روی فرش ابریشم یا پشمی استفاده نکنید، فرش‌های ابریشم و پشمی بسیار ظریف هستند، بنابراین استفاده از محلول تمیزکننده صحیح مهم است. همان طور که گفته شد نمی‌توانیم از مواد شیمیایی  برای شستن این فرش‌ها استفاده کنیم. در عوض، آن‌ها را به آرامی با آب گرم و محلول صابون ملایم (مانند صابون ظرفشویی) بشویید. از یک برس نرم برای پاک کردن هرگونه لکه یا کثیفی استفاده کنید و سه بار با آب تمیز کاملاً بشویید. قبل از پهن کردن فرش با یک حوله تمیز آن را خشک کنید تا به دور از منابع حرارتی مانند رادیاتور یا بخاری خشک شود.

روش دومی که برای شستشوی فرش‌های ابریشمی پیشنهاد می‌شود این است که به جای روش‌های مرطوب، از روش خشک‌شویی استفاده کنید، مانند تمیز کردن با بخار آب.

روش صحیح پاک کردن لکه‌ها چیست؟

به طور کلی اگر فرش ابریشمی شما به نوعی (معمولاً توسط غذا) لکه‌دار شده است، می‌توانید قبل از اینکه بخواهید به طور کلی فرش را تمیز کنید، از یک تمیزکننده حرفه‌ای برای از بین بردن لکه‌ها استفاده کنید. هنگام استفاده از یک پاک‌کننده  برای فرش ابریشمی خود، مطمئن شوید که آن مادۀ شویندۀ مناسب با جنس فرش شما است. این نکته ضروری است که از مواد شیمیایی قوی برای شستشو استفاده نکنید زیرا این مواد می‌توانند به فرش زیبای شما آسیب وارد کنند.

وقتی فرش ایرانی را تمیز می کنید، مهم است که به خاطر داشته باشید که نباید لکه را مالش دهید. اگر بخواهید با زور زیاد لکه‌ها را پاک کنید، فرش ظریف شما آسیب می‌بیند. در عوض، به آرامی از یک اسفنج یا پارچه نرم (مانند یک تی‌شرت قدیمی) استفاده کنید تا لکه‌های فرش ایرانی خود را پاک کنید. همچنین می‌توانید برخی از لکه‌ها را با استفاده از حرارت از بین ببرید. برای استفاده از این روش برای پاک کردن لکه‌ها، یک حوله را روی لکه قرار دهید و سپس یک اتو داغ را برای حدود ده ثانیه روی آن بگذارید. سپس اتوی خود را بلند کرده و با حوله دیگری تا حد امکان رطوبت را از بین ببرید. سپس این کار را تکرار کنید تا تمام لکه ها از روی فرش شما پاک شود.

همان طور که گفته شد فرش ایرانی از قدیم الایام از صنایع دستی مردمان ایران بوده است که توجه تمامی جهانیان را به خود جلب کرده است و به همین دلیل با طرح‌ها و نقش‌های مختلف در تمامی ایام زبان زد خاص و عام بوده است. این فرش‌های پراهمیت نیاز به نگهداری خاصی نیز دارند که در این مقاله به آن‌ها پرداخته شد. امید است با توجه به این نکات در نگهداری هر چه بهتر فرش‌هایتان شما را یاری کره باشیم.                                               

نظر خود را بنویسید

دیدگاه