Powered by Smartsupp

نکاتی که باید قبل از خرید لچک ایرانی دستباف بدانید

نکاتی که باید قبل از خرید لچک ایرانی دستباف بدانید

فرش در ایران از دیرباز از آثار هنری یونیکی به شمار می‌رفته است که فن آن تنها در دست هنرمندانی کارکشته است. فرش‌های ایرانی در سراسر جهان شهره هستند و همه از ظرافت و زیبایی آنان لذت می‌برند. این فرش‌ها از الیاف بافته‌شده گرفته تا طرح و نقششان آثاری کم‌نظیر هستند. هنر فرش‌بافی در اقصی نقاط ایران رواج دارد و مردمانی صبور و باحوصله در این حرفه مشغول هستند. فرش ایرانی در دو نوع اصلی دستی و ماشینی به بازار عرضه می‌شود که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. فرش‌های دستی از الیاف طبیعی و فرش‌های ماشینی اغلب از الیاف مصنوعی همچون پلی‌استر، اکریلیک و ابریشم مصنوعی بافته می‌شوند و به همین دلیل است که فرش‌های طبیعی غالبا دارای جلوه‌ای با ظرافت بیش‌تر هستند. در خرید و نگهداری لچک ایرانی دستباف نکاتی هست که باید به آن‌ها توجه مضاعف داشت. در ادامه به تفصیل به این نکات می‌پردازیم.

 

جنس لچک ایرانی دستباف

 

همان طور که پیش‌تر گفتیم لچک دستباف از الیاف طبیعی بافته می‌شود. این الیاف طبیعی عموما شامل نخ ابریشم، نخ پنبه و پشم می‌شود. استفاده از الیاف طبیعی بر موارد زیادی اعم از جلوه، کیفیت، قیمت و طول عمر فرش اثر می‌گذارد.

برای مثال نخ ابریشم نخی ظریف و براق است و بافت فرش با این نخ باعث زیبایی‌ای وصف‌ناپذیر در فرش می‌شود.

از آثار دیگر الیاف طبیعی سطح کیفیت فرش دستباف است. استفاده از الیاف طبیعی در فرش دستباف باعث می‌شود تا عمر فرش طولانی‌تر باشد. در واقع این فرش‌ها نسبت به فرش ماشینی عمر بیشتری دارند و حتی باصطلاح هر چه بیش‌تر پا بخورند جلوه‌ای بهتر پیدا می‌کنند، در صورتی که استفاده‌ی مضاعف از فرش ماشینی باعث استهلاک آن می‌شود، یعنی هر چه بیشتر از فرش ماشینی استفاده شود آن فرش به مرور زمان کهنه‌تر می‌شود. همچنین چون گره‌ خوردن تار و پود این فرش‌ها توسط دست صورت می‌گیرد استحکام آن‌ها نیز بیش‌تر می‌باشد.

نخ ابریشم نخی مقاوم در برابر حرارت و پوسیدگی است و به همین دلیل هم از نخ‌های گران‌بها و گران‌قیمت به شمار می‌رود، بنابراین فرشی که از این نخ بافته شده باشد دارای قیمتی بالاتر از فرش‌هایی با جنس دیگر است و عمری چند برابر فرش‌های دیگر نیز خواهد داشت.

 

لچک دستباف در زمستان و تابستان

 

اگر صاحب یک فرش دستباف باشید قطعا تا به حال متوجه این خاصیت شگفت‌انگیز فرش‌های دستباف شده‌اید. گرم بودن فرش دستباف در زمستان و خنک بودن آن در تابستان از مزایای این فرش‌ها است. در واقع این فرش‌ها به علت استفاده از الیاف طبیعی گرما و سرما را در خود حفظ می‌کنند.

 

 

طرح و رنگ لچک دستباف

 

تنوع طرحی در میان فرش‌های ماشینی و دستباف تقریبا یکسان است. تفاوت این دو فرش در رنگبندی آن‌ها است. فرش‌های ماشینی به علت شانه‌های کمتر از رنگ‌بندی محدودتری نیز برخوردار هستند. اما مژده‌ای که برای شما داریم این است که اگر طرفدار فرش‌هایی با طرح‌های شلوغ هستید در میان این فرش‌ها تنوع بیشتری می‌توانید پیدا کنید.

 

معایب لچک دستباف

 

تا این‌جا تماما از خوبی‌های فرش‌های دستباف گفتیم. اما همچون هر چیز دیگری این فرش‌ها نیز بی‌نقص نیستند و دارای معایبی هم هستند. در ادامه به معایب آن‌ها می‌پردازیم.

 

  • این لچک‌ها سنگین هستند

 

استفاده از الیاف طبیعی در لچک دستباف باعث سنگینی بیش‌ از حد آن‌ها می‌شود. به همین دلیل جابه‌جایی این فرش‌ها در اثاث‌کشی کار بسیار سختی است. در حالی که فرش‌های ماشینی وزن بسیار سبکی دارند و به راحتی قابل حمل هستند.

 

  • لچک دستباف اغلب قرینه نیست

 

همان طور که بافته شدن این فرش‌ها با دست مزایای گونانی به همراه دارد، معایبی نیز را داراست. عدم تقارن و یا ایرادات جزئی در نقش به علت خطای انسانی در این فرش‌ها رایج است. در صورتی که فرش‌های ماشینی به علت استفاده از ماشین‌آلات دقیق بافندگی ایراداتی از این قبیل ندارند.

 

  • شستن لچک دستباف سخت است

 

این فرش‌ها نسبت به فرش‌های ماشینی از ظرافتی بیش‌تر برخوردارند و به همین دلیل شستنشان نیز برای ما سخت‌تر می‌شود. نکته‌ی بعدی این است که الیاف طبیعی با رنگ طبیعی نیز رنگ‌رزی می‌شوند و به همین دلیل در زمان شستشو رنگ می‌دهند که البته این موجب از بین رفتن فرش یا کدری آن نمی‌شود اما ممکن است در برخورد اول برای شما نگران‌کننده باشد.

 

 

لچک دستباف را چگونه بشوییم

 

ما استفاده از جاروبرقی برای از بین بردن گرد و خاک آن را به شما توصیه می‌کنیم. اما اگر با گذشت چند وقت احساس کردید که نیاز است فرش خود را بشویید بهتر است تا آن را به دست متخصصان این حرفه بسپارید تا از آسیب ندیدن فرش خود مطمئن باشید. اما اگر به هر دلیلی خواستید خودتان لچک دستباف را بشویید بهتر است تا از نکات زیر به خوبی پیروی کنید.

در درجه‌ی اول پیش از شستن فرش حتما گرد و غبار آن را با استفاده از سری مخصوص جاروبرقی بگیرید.

باید توجه کنید که انتخاب محلول شوینده‌ی مناسب و استفاده‌ی صحیح از آن مهم‌ترین عامل در شستن فرش‌تان است. چراکه انتخاب محلولی که مناسب جنس فرش شما نیست باعث وارد شدن آسیب جدی به آن می‌شود.

در آغاز اگر قسمتی از فرشتان لکه‌ای دارد (همچون لکه‌ی غذا) تنها همان قسمت را با لکه‌بر مناسب با جنس فرش‌تان تمیز کنید.

این نکته بسیار مهم است که شما به هیچ وجه نباید محلول شوینده را به صورت مستقیم روی فرش بریزید. به همین دلیل، مقداری از مایع شوینده را با مقدار زیادی آب ترکیب نمایید، سپس اسفنجی را به آن آغشته کنید و بعد اسفنج را روی فرش بکشید.

پس از شستن کامل فرش، به هیچ وجه از وسایل گرمایشی برای خشک کردن آن استفاده نکنید و اجازه دهید تا فرش خودش به آرامی خشک بشود.

به هیچ وجه تا وقتی فرش به طور کامل خشک نشده است آن را در محیطی مرطوب پهن نکنید زیرا باعث پوسیدگی فرش می‌شود.

اگر فرش خیس است آن را از جایی آویزان نکنید چراکه باعث تغییر شکل فرش می‌شود.

 

 

در پایان

در این مقاله سعی کردیم تا تمامی نکاتی را که شما باید پیش از خرید لچک دستباف بدانید پوشش دهیم. داشتن این لچک‌های زیبا بسیار ارزشمند است اما به همان اندازه حفظ و نگهداری‌شان نیز سخت است. امیدواریم تا توانسته باشیم شما را در خریدی مطمئن و آسوده یاری کنیم.

 

نظر خود را بنویسید

دیدگاه