Powered by Smartsupp

گلچین بهترین انواع قالی و قالیچه برای استفاده در اتاق‌های مختلف منزل (لیست کالا)

گلچین بهترین انواع قالی و قالیچه برای استفاده در اتاق‌های مختلف منزل (لیست کالا)

 پیش از آغاز هر چیز بهتر است به بررسی فرش و قالی بپردازیم. آیا به نظر شما قالی نام دیگر فرش است؟ به نظرتان فرش و قالی با هم تفاوتی ندارند؟ یا بالعکس؟ در جواب این سوال باید به شما بگوییم که فرش و قالی دو محصول کاملا مجزا هستند و با یکدیگر تفاوت‌های بسیار فاحشی دارند. اگر ش پیش از آغاز هر چیز بهتر است به بررسی فرش و قالی بپردازیم. آیا به نظر شما قالی نام دیگر فرش است؟ به نظرتان فرش و قالی با هم تفاوتی ندارند؟ یا بالعکس؟ما هم از آن دسته افرادی هستید که تا به امروز فکر می‌کردید فرش و قالی با یکدیگر یکسان هستند و حالا به دنبال انتخاب قالی مناسب خود هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم تا در ادامه با ما همراه باشید.

 

تفاوت فرش و قالی

تفاوت‌های فرش و قالی از چند حیث قابل بررسی است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. تا به حال شده که وقتی به پیک‌نیک می‌روید فرش‌تان را همراه خود ببرید و از آن استفاده کنید؟ طبیعتا هیچ کس همچین کاری را انجام نمی‌دهد. بنابراین از همین جا تفاوت‌های بین قالی و فرش شکل می‌گیرد. پس اولین عاملی که باعث ایجاد تفاوت بین فرش و قالی می‌شود کاربرد این دو است. همان طور که گفتیم قالی‌ها کاربردهایی دیگر همچون زیرانداز یا رومبلی دارند و حتی در ساخت سجاده‌ها و پشتی‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود. در صورتی که فرش‌ها را تنها می‌توانیم روی زمین پهن کنیم و غالبا تکانشان نمی‌دهیم مگر برای تغییر دکوراسیون. از نقاط تمایز دیگر بین قالی‌ها و فرش‌ها این است که بعضی از فرش‌ها را می‌تونیم به صورت دو رو استفاده کنیم در حالی که قالی‌ها تنها از یک رویشان قابل استفاده هستند. از نکات دیگر می‌توان به این اشاره کرد که فرش‌ها غالبا سطح صاف و نرمی دارند اما قالی‌ها سطح زبرتری دارند و دارای پرز هستند. علی‌رغم اینکه فرش‌ها در اندازه‌های استاندارد و مرسوم بافته می‌شوند اما قالی‌ها در دو گروه متنوع بافته می‌شوند، گروه اول قالی‌های تا شش متر که مرسوم به قالیچه هستند و گروه دوم قالی‌های بزرگ‌تر از شش متر. از گروه اول بیشتر در سجاده‌ها، پشتی‌ها، تابلوفرش و… استفاده می‌شود در صورتی که از گروه دوم به عنوان زیراندازها یا فرش خانه استفاده می‌شود. در پایان این‌طور می‌توانیم نتیجه‌گیری کنیم که هر قالی‌ای می‌تواند فرش باشد اما هر فرشی قالی نیست. ضمن اینکه قدمت فرش و فرش‌بافی بسیار قدیمی‌تر از قالی‌بافی است.

 

حالا که با تفاوت‌های فرش و قالی به خوبی آشنا شدیم بهتر است به بحث اصلی نزدیک‌تر شویم و بپردازیم به انواع قالی و قالیچه و مکان‌های استفاده از آن.

 

انواع قالی و قالیچه

تقسیم‌بندی قالی‌ها نیز همچون فرش‌ها بر حسب معیارهای گوناگونی قابل انجام است. قالی‌ها همچون فرش‌ها به دو نوع دستی و ماشینی تقسیم می‌شوند. همچنین جنس این قالی‌ها نیز بر حسب نخ بافته شده از آن به گروه‌های متفاوتی همچون قالی‌های تمام ابریشم، قالی‌های کف ابریشم، قالی‌های تمام پشم، قالی‌های چله پشم، قالی‌های گل ابریشم و … تقسیم کرد. از نظر اندازه هم که پیش‌تر به آن پرداختیم. و اما می‌رسیم به مهم‌ترین طبقه‌بندی قالی‌ها یعنی تقسیم‌بندی بر اساس طرح قالی‌ها.

 

 

انواع طرح قالی

به طور کلی می‌توان طرح‌های قالی‌ها را به سه دسته‌ی خشتی، افشان و ترنج تقسیم نمود. که حالا به تک تک این طرح‌ها به طور جداگانه می‌پردازیم.

  • طرح خشتی

اگر به دنبال قالی‌ای با طرح‌های منظم برای اتاق‌های خود هستید طرح خشتی گزینه‌ای مناسب برای شما می‌باشد. البته اگر شما از طرح‌های شلوغ خوشتان نمی‌آید این طرح برای همه‌ی فضاهای داخلی خانه اعم از اتاق‌های خواب، پذیرایی و … مناسب است. جزئیات این طرح بسیار منظم و قرینه در قاب‌هایی مجزا نقش بسته‌اند. هماهنگی این قاب‌های متعدد در کنار هم، در انتها منجر به ایجاد تصویری مرتب و زیبا می‌شود. این طرح در فرش‌های ماشینی نیز بسیار مرسوم است.

 

  • طرح افشان

طرح افشان از طرح‌های محبوب در میان فرش‌های ایرانی نیز هست. همان طور که از نامش پیداست در این طرح جزئیات و گل‌ها با ظرافتی تمام افشان شده‌اند. تا حدودی می‌توان این قالی را از قالی‌های شلوغ شمرد. بنابراین اگر فرش‌های شلوغ مورد پسند شما هستند این طرح می‌تواند برای شما انتخابی بی‌نظیر باشد. لازم به ذکر است که این طرح برای طرفداران نقش‌های گل و گیاه نیز موردی مناسب است. منتهی باید توجه داشت که به سبب پرنقش بودن آن، این قالی گزینه‌ی مناسبی برای اتاق‌های خواب نمی‌باشد. به طور کلی می‌توان طرح افشان را نمونه‌ای کاملا متضاد طرح خشتی دانست.

  

  • طرح ترنج

طرح ترنج خود یکی از زیرشاخه‌های قالی طرح افشان است. در واقع معروف‌ترین زیرمجموعه‌ی طرح افشان، طرح ترنج است. این طرح مانند سایر عموم طرح‌ها یک گل مرکزی دارد و دورتادور آن با گل‌های گوناگون تزیین شده است. طرح ترنج غالبا شلوغ‌تر از طرح افشان است. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم تا از این طرح هم در سالن پذیرایی خانه استفاده کنید چرا که ظاهری رسمی‌تر دارد و طرح‌های خشتی طرح‌های مناسب‌تری برای اتاق‌های خواب یا آشپزخانه‌ها هستند. خالی از لطف نیست بدانید که غالبا در فرش‌های طرح ترنج از الیاف ابریشم استفاده می‌شود و به همین جهت ظاهری بسیار ظریف‌تر و زیباتر به آ‌ن‌ها می‌بخشد.

 

 

در پایان

در این مقاله به ترتیب به تفاوت‌های فرش و قالی و در ادامه انواع طرح قالی‌ها پرداختیم. برای نتیجه‌گیری بهتر است این‌طور بگوییم که اگر به دنبال قالی‌هایی با طرح شلوغ هستید، طرح‌های افشان و ترنج برای شما انتخاب‌های مناسبی هستند. اما اگر قالی‌هایی با طرح خلوت را می‌پسندید بهتر است به سمت قالی‌های خشتی بروید. تمامی این قالی‌ها در رنگ‌های متعددی در بازار عرضه می‌شود و مخاطبان آن‌ها می‌توانند به راحتی قالی مطابق با سلیقه‌ی خود را انتخاب کند. دقت کنید که قالی‌هایی که با الیاف طبیعی بافته‌ شده‌اند نیاز به مراقبت بیشتر در نگهداری و شستشو دارند. اگر این قالی‌ها در هنگام شستشو رنگ دادند نباید نگران باشید، چراکه نخ‌های این قالی‌ها نیز با رنگ‌های طبیعی رنگ‌رزی شده است و موقع شستشو ممکن است این اتفاق بیوفتد، اما هرگز نگران از بین رفتن رنگ فرش خود نباشید.  

 

نظر خود را بنویسید

دیدگاه